Markedsplads for danske erhvervslokaler og investeringsejendomme

Vi hjælper Ejendomstorvet med at få et væsentligt større kendskab hos det danske erhvervsliv, særligt den del, der er i markedet for investeringer eller lejeaftaler

Ejendomstorvet gennemgik i 2016 en markant ændring med et navneskifte og et helt nyt team. Tidligere hed portalen Oline.dk, og der forestod derfor et helt essentielt arbejde i at få skabt et større kendskab hos erhvervslivet. Målgruppen var bred og rummede alle, der var på markedet for at investere eller leje kontorpladser, lagerhaller, hoteller, udlejningsejendomme, butikslokaler mv.

Kendskabet blev målt i antallet af besøgende og henvisninger til erhvervsmæglere, som Ejendomstorvet kunne formidle. Jo flere, jo bedre.

Da vi som erhvervslivets største søgeportal ønsker at ramme en meget stor målgruppe, har det været helt essentielt med CLiCKLABs metode, som effektivt har sørget for, at vi har ramt en bred vifte af søgninger og skabt nogle rigtig gode resultater.

Ole Krøijer, Head of Online hos Ejendomstorvet

Løsninger

For Ejendomstorvet blev løsningen at fokusere på betalt søgemaskinemarkedsføring med Google Ads.

CLiCKLAB har tidligere løst opgaver for Ejendomstorvets søsterportal, Boligsiden.dk, hvis brugere har en lignende søgeadfærd som Ejendomstorvets.

  • ”[lokaletype] til salg i + [geografisk lokation]”, f.eks. kontor til leje København
  • ”[lokaletype]”, f.eks. ”restaurant til salg”

Boligtyper blev erstattet med lokaletyper, og et langt stykke hen ad vejen fulgte Ejendomstorvet samme strategi som Boligsiden. Dette betød bl.a. en udrulning af en kompliceret kampagnestruktur med kombinationer af geografiske lokationer og lokaletyper. Det blev til mange tusinder af annoncegrupper, annoncer og specifikke landingssider.

Én af de store udfordringer med portaler som Ejendomstorvet er, at de har mange sider, der løbende bliver tilføjet og fjernet, hvilket gør det kompliceret at have 100 % opdaterede annoncer.

Løsningen på dette blev en kombination af kampagnetyper. Vi anvendte dynamiske søgekampagner [1] for at opsamle de meget specifikke søgninger, hvor brugeren søger på en adresse eller en anden specifik lokation.

Til de mindre specifikke søgninger brugte vi traditionelle søgekampagner. Søgninger som ”kontor til leje i København” eller ”restaurant til salg” vil altid resultere i sager på Ejendomstorvet. Udfordringen bestod i at matche søgninger, annoncer og landingssider.

For at fastholde brugernes opmærksomhed opsatte vi dynamisk retargeting displaykampagner. Brugerne ville møde sager fra Ejendomstorvet, som de tidligere havde aflagt et besøg. For ikke at lave en hovedløs retargeting satte vi nogle kvalitative kriterier op for de målgrupper, vi gik efter. Besøg under 10 sekunder valgte vi for eksempel at se bort fra i vores retargeting set up.

Vi oprettede en lang række målgrupper i Google Analytics og tilføjede dem alle kampagner på “observation-mode”. Målgrupperne var karakteriseret af ”tid siden seneste besøg” og ”graden af engagement” hos de besøgende.

Målgrupperne gjorde det muligt at følge performance for de forskellige grupper og løbende tilpasse budgetter og budskaber.

Resultater

Det lykkedes i løbet af det første halve år at øge antallet af henvisninger til ejendomsmæglerne (den primære KPI) via ejendomstorvet.dk med 50 % og samtidig reducere prisen pr. henvisning til mægler med 50%. Med SEM er det lykkedes at indfange de mange generiske søgninger fra målgruppen, der ellers tidligere var havnet hos andre konkurrenter.

 

[1] Oprindeligt udviklet sammen Googles største kunde Booking.com, som med sine mange millioner af sider havde meget svært ved den manuelle håndtering af Google Ads.

Ejendomstorvets hjemmeside

Fakta

Ejendomstorvet formidler erhvervslokaler mellem danske ejendomsmæglere og investorer/lejere.  Ejendomstorvet er grundlagt af foreningen Erhvervsmæglerbasen f.m.b.a. i 1999 og har tidligere heddet Oline.dk. Foreningen består af over 200 erhvervsmæglere fra hele landet.

Interesseret i at høre hvordan jeg kan hjælpe dig?

 

Hvis du er klar til kamp, eller blot en prøvetræning, så skriv til mig på aha@clicklab.dk.
Er det for tidligt, så connect på LinkedIn eller  følg få nogle gratis tips 

Se også hvordan jeg har hjulpet andre