GrowingFeet.dk vokser med Google Ads

Hvordan GrowingFeet overlever konkurrencen fra onlinegiganter som Zalando og Boozt og sikrer førerpositionen i børnesko-nichen

Signe Ulka havde på egen krop gennemlevet anstrengelserne ved at finde børnesko. Udmarvende ekspeditioner fra butik til butik, ledsaget af utålmodige børn, blot for at finde tomme hylder for de foretrukne mærker og størrelser. Samme prøvelser gentog sig flere gange om året, fordi børn i voksealderen… ja, de vokser hurtigt fra deres tøj og sko.

Det besluttede Signe Ulka at gøre noget ved og opsagde kort efter sit gode faste job for at starte GrowingFeet i 2007. Nu skulle det være slut med at løbe spidsrod mellem skobutikkerne, fremover skulle danske børnefamilier kunne overstå de obligatoriske skokøb i ro og mag, bag de flimrende computerskærme.

Med kyndige hænder på rattet må vi bare konstatere, at det er en kanal, der virker, når det kommer til online salg.

Signe Ulka
Stifter og indehaver, Growingfeet A/S

Nye kunder i butikken via Google

Der skulle ikke gå lang tid inden, at GrowingFeet blev en succes. GrowingFeet havde tydeligvis fyldt et hul i markedet for convenient shopping af kvalitetsbørnesko. Det stod også hurtigt klart, at de fleste nye kunder kom via søgninger i Google.

Som iværksætter har døgnet sjældent tilstrækkelig timer og slet ikke til at holde sig skarp på den vigtigste, men samtidig mest komplekse annonceringsplatform, der tilmed er i konstant udvikling. Google Ads var allerede den vigtigste kilde til nysalg i GrowingFeet, men man havde også en nagende fornemmelse af, at man tabte omsætning pga. den begrænsede viden om platformen.

Løsning

CLiCKLAB overtog i 2011 den fulde drift af GrowingFeets Google Ads annoncering. Der var behov for at omstrukturere kontoen, så den dækkede søgninger på alle 50+ skomærker, 25 skokategorier, samtidig med at man tog højde for 4 sæsoner, og varer, der løbende blev udsolgt.

Skalering af 5.000 produktkategorier

Det ville kræve 5.000 forskellige annoncegrupper, hvis alle kategorier skulle dækkes ind. Så den tilgang blev hurtigt afskrevet. I stedet fokuserede vi på de vigtigste skomærker og skokategorier og sørgede for at være helt dækket ind med søgekampagner.

Da Google Shopping kom til i USA i 2012, blev det muligt for e-commerce-virksomheder at skalere deres søgeannoncering, da det store manuelle arbejde primært lå i den tidlige konfigurering af produktfeedet. Opdatering af priser og lagerstatus forløber uden manuelle processer. Der skulle dog gå endnu et par år, inden GrowingFeet kom med på Google Shopping-indkøbsvognen. Men siden da har det udviklet sig til en af de allervigtigste kilder til nysalg.

Senere kom også Dynamiske Søgeannoncer til, og gjorde det muligt at skalere tekstannonceringen i Google. I dag hjælper Dynamiske Søgeannoncer med at dække alle ca. 5.000 produktkombinationer uden den enorme manuelle opsætning og vedligehold, det ellers ville kræve på de traditionelle søgekampagner.

Genaktivér tabte kunder

Vi begyndte også at interessere os for særlige segmenter af kunder. Særligt var vi interesserede i de tidligere kunder, der ikke havde handlet i den seneste sæson. Vi designede en særligt dragende (hint: tidsbegrænset rabatkode) retargeting displaykampagne, der skulle genaktivere dette kundesegment. Vi var klar over, at der selvfølgelig måtte være et naturligt frafald af kunder, der aldrig vil kunne hales tilbage i shoppen. Men vi havde også en stærk fornemmelse af, at der var et stort segment, der havde glemt GrowingFeet, og derfor blot skulle stimuleres let til at vende tilbage.

Efter et par fejlskud lykkedes vi med at knække koden til dette segment. ”Tabte kunder” begyndte at vende tilbage i butikken. Det første salg var en nul-forretning, men nu havde vi fundet en metode til at vinde mange tabte kunder tilbage, uden at det kostede noget.

Resultater

CLiCKLAB har hjulpet GrowingFeet til en betydelig årlig millionomsætning via betalt søgemaskinemarkedsføring med Google Ads. Bundlinjen har også været markant med en ROI på mellem 600 % og 1.200 % i et marked, hvor den stigende konkurrence afspejler sig i tilsvarende højere klikpriser. Det er også lykkedes at fastholde en betydelig omsætning i et marked, hvor presset stiger fra detailkæderne og markante e-commerce-spillere som Zalando, Boozt og Stylepit.

Det er lykkedes, fordi vi har haft et benhårdt fokus på ROI og på hele tiden at afsøge mulighederne for at vækste salget indenfor kampagnedisciplinerne Søgning, Shopping og Retargeting.

Udvikling i konverteringsværdi

ROAS: 600-1.200%

Fakta

GrowingFeet er Danmarks største webshop indenfor børnesko. Growingfeet vandt i 2015 den danske Ehandelsprisen i kategorien ”bedste B2C virksomhed med en omsætning under 30 mio.”

Interesseret i at høre hvordan jeg kan hjælpe dig?

 

Hvis du er klar til kamp, eller blot en prøvetræning, så skriv til mig på aha@clicklab.dk.
Er det for tidligt, så connect på LinkedIn eller  følg få nogle gratis tips 

Se også hvordan jeg har hjulpet andre