Googles Display Netværk (GDN) bestå af millioner af hjemmesider, hvorfra du potentielt kan tiltrække nye kunder. Google estimerer at de når 90% af alle internetbrugere via GDN. Det er med andre ord et enormt publikum og langt større end søgenetværket. Mange annoncører...
Tips
Tilføj bid modifier på ”opkald”
Hvis telefonopkald er vigtige for din virksomhed, så er opkald også en KPI du skal tage seriøst! Udover at du kan køre call-only annoncer, så bør du også tilføje en ”call-extension” til de annoncer hvorfra du også gerne vil modtage opkald Og hvis du ikke ønsker opkald...
Forlad din komfortzone: afprøv nye Google annonceformater
Man siger at magien først indtræffer, når man har bevæget sig ud af sin komfortzone. Det gælder sådan set også for Google Ads. Hvis du ikke allerede har prøvet alle de annonceformater som findes i Google Ads, så bør det hurtigst muligt komme igang! Tag...
Attribution
Hvor tit handler du i en ny webshop efter kun ét besøg? Statistikken taler for at du hat klikket på indtil flere forskellige trafikkanaler, som f.eks. nyhedsbreve, organisk søgetrafik, bookmarks, facebook side/annonce, Google Ads, osv. Med andre ord, alle har de i et...
Derfor har du brug for bløde konverteringer
Bløde konverteringer er alt det som ikke er et salg, lead, download, signup, eller hvad der nu er den vigtigste kundehandling i din forretning. En blød konvertering kan være alt fra at tilmelde sig dit nyhedsbrev, at downloade et white paper, eller at komme noget i...
Få styr på trackingen
Ingen bør rigtig være i tvivl om værdien i at spore trafikken til en hjemmeside. Alligevel ser man ofte en fejlbehæftet sporing. Det kan både skyldes enkelte sektioner af hjemmesiden, der mangler analyticskode, eller at flere forskellige sporingskoder optræder på...
Broken links – dine links virker ikke
Det er mildt sagt ærgerligt at donere penge til annoncer, hvor linket ikke virker! Men det sker alligevel overraskende ofte! Hvad enten det skyldes en release, hvor it-afdelingen har glemt at informere om de nye urler, at en webside afpubliceres, eller at marketing...
Du tester annoncer forkert – dette script vil hjælpe dig
Problemet med A/B-annoncetest, er at du tror at det alene er indholdet i annoncen, der afgør performance. Problemet med denne tilgang er at du ignorer alle de andre faktorer der spiller ind på performance. Brugerne er forskellige, ligesom devices, tid på ugen,...
Du kender ikke livstidsværdien for dine kunder
Jeg bliver gang på gang overrasket, når jeg overtager Google Ads konti og finder ud af at kunderne sjældent kender livstidsværdien for deres kunder. I gennemsnit vil ca. 30% af dine kunder vende tilbage og lægge endnu en ordre, indenfor det første år. Ca. 5 % vil...
Du bruger ikke skags på dine top-performende søgeord
Hvis der er noget der kan få 2 Google Ads eksperter op i det røde felt, så er det en diskussion om SKAGs . For den uindviede, så står SKAGs for Single Keyword Ad Groups. Og det dækker over en praksis, hvor man for hver søgeannoncegruppe kun har et...
Du bruger ikke automatisk nedtælling i annoncer
Hvornår har du senest set sådan en annonce på Google? Sikkert længe siden, og det åbner en fantastisk mulighed for at dine annoncer skiller sig ud, fordi de skaber en sense-of-urgency, som ingen af konkurrenterne kan hamle op med. Med nedtælling vil du opleve en øget...
Social validering af dine annoncer
Sælgerbedømmelser skaber tillid omkring dine annoncer og optager mere annonceplads i toppen af Google. Du kan bare spørge dig selv, hvor vigtige Sælgerbedømmelser er for dig, inden du hive dankortet frem i en webshop. Udover at skabe tillid hos dine potentielle...
Manual vs. Smart bidding: scriptet der afgør striden
Selvom automatiseret budgivning er ved at vinde over manuel budgivning, så er det ikke altid den bedste løsning. Det kan samtidig være vanskeligt at afgøre hvilken automatiseret budgivning, der er den rigtige for en given kampagne. Så hvordan afgør du så, hvilken...
Vær kritisk overfor google-forslag
Google kommer løbende med anbefalinger til hvordan du kan optimere din konto. Specielt om budstrategier. Her gælder det om at væbne sig med en god portion sund skepsis. Google har det generelt bedst med at få lov til at kunne diktere klikpriser, målretninger og endda,...
Referral exclusion af gateways / egen trafik
I nogle situationer kan forkert henvisningstrafik i Google Analytics stjæle æren for et salg, som rettelig skal tilskrives Google Ads. ROI på Google Ads bliver derfor misvisende og kommer fejlagtigt til at falde. Samtidig mister du datagrundlag, der kan bruges...
Manglende product tagging ved smart shopping kampagner
Vi ser ofte Google “Smart Shopping” kampagner performe pænt og mange vælger “Smart Shopping”, fremfor de almindelige Shoppingkampagnetyper, for at spare tid på det løbende vedligehold. Uheldigvis glemmer mange at Google kan afvikle en del af budgettet som dynamisk...
Du kører annoncer på udsolgte varer
Annoncerer du på udsolgte varer i din webshop? Sandsynligvis, og det er en ret sikker opskrift på at brænde dit budget af! Hvis du har et stort varekatalog, kan det naturligvis være svært at holde redde på udsolgte varer og pause de berørte annoncer. Heldigvis findes...
Du byder for lidt
Ofte ser man en bottom-up tilgang til at teste nye søgeord. Den foregår typisk ved at man starter med en lav max. klikpris, for lige at se søgeordets an; performer det eller ej? Desværre er det en fantastisk dårlig tilgang, da du spilder både tid og penge. En langt...
Du byder på for mange søgeord
Du har måske hørt om ”Paretos Lov”, bedre kendt som 80/20 – reglen. Den gælder også for dine søgeord. Ifølge Paretos Lov. så står 20 procent af dine søgeord for 80 procent at dine salg. Faktisk er det oftere langt under 20 procent, der står for det meste af salget. De...
Kedelig annoncetekster der ikke skiller sig ud
Du har måske bemærket hvordan mange annoncer indenfor et område lyder meget ens. Det er selvfølgelig et stort problem, fordi dit mål bør være at skille dig ud fra konkurrenterne og få trafikken og kunden. Højere klikrate på dine annoncer starter en god cyklus, hvor...
Du sporer ikke telefonopkald korrekt
I virkelighedens verden klikker en del af dine kunder på dine annoncer, men ringer dig efterfølgende op, i stedet for at konvertere på din hjemmeside. Det gør det vanskeligt at dokumentere en sammenhæng mellem din annoncering og de kunder du får ind via telefonopkald....
Optmyzr
Optmyzr er endnu et godt 3. parts tool med mange god features. Det er som de fleste gode PPC-tools API-baseret. Det betyder at data fra din konto bliver hentet og analyseret og ændringer du laver i Optmyzr eksekveres på din Google Ads konto. Optmyzr er skabt af...
Spar tid og penge: brug scripts til at automatisere tunge manuelle opgaver
Livet er for kort til for mange manuelle opgaver. Det gælder også for Google Ads. Så for at bruge din tid på nogle mere værdifulde opgaver, og spare på budgettet, så giver det god mening at tænke i automatiseringer. En måde at gøre det på er igennem nogle af de...
Opteo
Hvis du nogensinde har fantaseret om at dine optimeringsopgave kom til dig på en prioriteret liste og du blot skulle acceptere, eller afvise opgaverne, så kan jeg afsløre at Opteo er det nærmeste du kommer på fantasien. Opteo giver en svær tilfredshed, når man klikker...
Adalysis
Adalysis er et analyse- og optimeringstool, der giver et fantastisk overblik over den generelle sundhedstilstand for din konto. Værktøjet udmærker sig særligt ved at strømline din annoncetests. Hvor du før skulle slæbe dig igennem timevis af spreadsheets, hver måned,...
Få styr på lokationsmålretningen
Som standard er Google meget “gavmild” med at inkludere brugere, der ikke befinder sig i det geografiske område du henvender dig til. Det er derfor en god idé at begrænse rækkevidden af dine annoncer ved at vælge disse indstillinger. Begræns trafikken udenfor dit...
Tilføj alle lokationer indenfor dit geografiske område
Hvis Danmark er dit geografiske marked, så målretter du naturligvis efter Danmark under ”Lokationer”. Men hvad med alle de andre lokationer i Danmark? Husker du også at tilføje de 5 regioner og alle større danske byer? Hvis du ikke allerede gør det så er det en rigtig...
Ekskluderer dine konkurrenter fra at se dine annoncer?
Er du træt af at dine konkurrenter klikker løs på dine dyrt købte annoncer? En smart finte du kan bruge, er at ekskludere dine konkurrenters ved at bruge deres IP-adresser. På den måde slipper du både for at konkurrenterne dræner dit budget og du afslører ikke din...
Optimerer du annoncerotationen for dine annoncer?
Lad være med det, hvis du vil forbedre klikraten på dine annoncer (og det er der alle mulige gode grunde til!). I stedet skal du lade dem rotere uden stop, ellers får du aldrig testet hvilke annoncer, der performer bedst. En vigtig undtagelse til denne regel er, hvis...
Har du tilføjet googles predefinerede målgrupper til alle dine søgeannoncer?
Du kan få gratis viden om dine målgrupper som du kan bruge til at justere klikpriser op eller ned. Det kræver at du tilføjer Googles predefinerede målgrupper til observation på søgekampagner. Det er vigtigt, at du ikke bruger “Target-målretning”, i første omgang....
Clicklab indgår sponsoraftale med team cycling elite copenhagen
Når forårslyset trænger igennem de mørke vinterskyer, så er det, traditionen tro, også blevet tid til de første landevejscykelløb. Det gælder også for det ni-mands store juniorhold, Team Cycling Elite Copenhagen (Team CEC), som CLiCKLAB i år har glæden af at støtte...
Bred modificeret søgeord bliver endnu bredere
De fleste bare nogenlunde ædru Google Ads administratorer, er for længst gået bort fra at benytte bred søgeordstype i søgekampagner, for i stedet at benytte bred-modificeret type. Bred var simpelthen for bred og kunne trigge alverdens revl og krat...
Google assistent taler dansk!
Ja, så kom turen endelig til os i Danmark. I går aftes kl. 21 lancerede Google den danske version af assistenten via den medfølgende Google-app til både iOS- og Android-smartphones (kan dog også bruges via appen ”Google”). Apples Siri er dermed ikke længere alene, og...
Amazon tog 33 % af det tyske onlinesalg. Er du klar til gigantens danske indtog?
Klokkerne ringer for dig, hvis du er en af de over 80.000 danske virksomheder, der sælger dine produkter på nettet, eller du på anden vis ernærer dig ved onlinehandel. Amazon Web Services (AWS), et datterselskab af Amazon, åbnede deres kontor i København i april 2018,...