Forside » Tips » Annoncer » Du tester annoncer forkert – dette script vil hjælpe dig

Du tester annoncer forkert – dette script vil hjælpe dig

2. november 2021 | Annoncer, Søgekampagner

Problemet med A/B-annoncetest, er at du tror at det alene er indholdet i annoncen, der afgør performance.

Problemet med denne tilgang er at du ignorer alle de andre faktorer der spiller ind på performance. Brugerne er forskellige, ligesom devices, tid på ugen, søgeordene, osv.

Prøv at køre 2 identiske annoncer samtidig, hvis du vil teste denne påstand. En såkaldt A/A-test. Du vil hurtigt finde ud af at de performer forskelligt. Den samme annonce vil både vinde og tabe.

Måden at løse dette paradoks, er ved at fjerne så mange variable som muligt, når du skal analysere annonceperformance. På den måde nærmer du dig scenarier, der ligner hinanden mere, og hvor du kan begynde at sammenligne ”æbler med æbler”.

Scriptet
Du finder scriptet her på Github

Scriptet har en række konfigurationer:

currentSetting.spreadsheetUrl
Tast URL’en på det Google Sheet skal modtage dataen. Eller tilføj teksen ”NEW” for at generere et nyt spreadsheet autimatisk hvergang scriptet kører.  

currentSetting.time
Tast til og fra datoerne testen skal analysere, f.eks. “LAST_30_DAYS”, “LAST_MONTH”, “20180101,20181231”

currentSetting.accountManagers
En komma-separeret liste af Google brugernavne for de personer som du vil give tilladelse til at arbejde med rapporten I Google Sheets.

currentSetting.emailAddresses
En komma-separeret liste af Google brugernavne for de personer som skal modtage en e-mail, når en ny rapport er klar.

currentSetting.campaignNameIncludesIgnoreCase
Tast en tekststreng, der skal optræde i de kampagnenavne, der skal inkluderes i rapporten

currentSetting.segment
Dette er den nye indstilling, der fortæller scriptet hvilke datakolonner der skal tilføje for forskellige segmenter.
Vælg fra segmenter der er tilgængelige i AD_PERFORMANCE_REPORT fra Google Ads API, f.eks.”Device”, “DayOfWeek”, eller “Slot”.