Forside » Tips » Budgivning » Du byder for lidt

Du byder for lidt

20. august 2020 | Budgivning, Søgeord

Ofte ser man en bottom-up tilgang til at teste nye søgeord. Den foregår typisk ved at man starter med en lav max. klikpris, for lige at se søgeordets an; performer det eller ej? Desværre er det en fantastisk dårlig tilgang, da du spilder både tid og penge.

En langt bedre tilgang er en ”top-down” tilgang, hvor du byder væsentligt op for søgeordet. F.eks. har jeg budt 100 kr. pr. klik for søgeord der typisk koster 20 kr. per klik. På den måde får man en garanteret topplacering, maksimal trafik og et hurtigt svar på om dette søgeord driver nogle salg.

Du kommer sjældent til at betale meget mere end de 20-30 kr. pr. klik i dette eksempel, så de 100 kr. er blot en garanti for at du får topplaceringen og maksimere trafikken.

Målet med denne tilgang er ikke at afgøre om søgeordet er profitabelt, men at afgøre om det er bæredygtigt, altså har potentiale til at drive salg i din forretning.

Lige et advarende ord, inden du kaster dig udover denne top-down klippe: sørg for at du har et skarpt, konsistent flow, fra søgeord, annonce, landingsside og et overbevisende tilbud på din side. Ellers kan du ende med at ramme jorden meget hårdt!