Forside » Tips » Analytics » Referral exclusion af gateways / egen trafik

Referral exclusion af gateways / egen trafik

18. januar 2021 | Analytics, Apps, Display, Konverterinssporring, Shopping, Søgekampagner

I nogle situationer kan forkert henvisningstrafik i Google Analytics stjæle æren for et salg, som rettelig skal tilskrives Google Ads. ROI på Google Ads bliver derfor misvisende og kommer fejlagtigt til at falde. 

Samtidig mister du datagrundlag, der kan bruges til at optimere kampagnen yderligere.

Der er specielt to former for falsk henvisningstrafik du skal være opmærksom på og som du skal håndtere i Google Analytics.

Den første er henvisningstrafik, hvor et website er angivet som at det leverer trafik til sig selv. Det skal man fjerne.

Den anden er situationen hvor betalingsgateway’en får æren for salget. Typisk vil man se domæner som ditonlinebetalingssystem.dk, public.mobilepay.dk, verifiedbyvisa.barclays.co.uk eller paypal.com under henvisningstrafik i Google Analytics for webshops.

Dem skal man sørge for at udelade og i øvrigt holde øje med at nye ikke dukker op. Betalingsgateways ændrer desværre jævnligt opsætning og det kan betyde at de pludseligt igen optræder som henvisningstrafik.

Gå til Google Analytics for at ekskludere “falsk henvisningstrafik”
Eksempler på ”falske henvisninger” som er ekskluderet i Google Analytics