Ørsted webshop
Fornuftig ROI skabt for Ørsted Shop, i et konkurrencepræget marked med små avancer
Ørsted driver en lille nebengeschäft ved siden af elselskabets milliardforretning. Her sælger man miljørigtige belysnings- og såkaldte smart home-produkter til danskerne.
Intelligente røgalarmer advarer husets beboere om røg eller CO2-udslip, uanset om beboerne er hjemme eller ude af huset og fortæller tilmed, i hvilket rum i boligen ulykken sker.
Intelligente klimastationer overvåger ude- og indeklimaet og informerer husets beboere om udviklingen i temperatur, luftfugtighed og iltmætning.
De intelligente overvågningskameraer er tilsluttet internettet og kan derfor når som helst advare husets beboere om uønskede gæster, selv hvis beboerne er ude af hjemmet.
Løsningerne er helt i tråd med Ørsteds brand som et globalt orienteret, innovativt og klimafrontløbende selskab.
Udfordringen med webshoppen var lønsomheden, da markedet for disse produkter var præget af lav avance og meget aggressive prissætninger hos konkurrenterne.
Løsningen
Vi udrullede en traditionel Google Ads kontostruktur for en webshop, der bestod af
- Produktbrands, f.eks. ”Nest røgalarm”
- Generiske søgeord, f.eks. ”røgalarmer”
- Shopping med et produktfeed fra backenden
- Retargeting med et dynamisk produktfeed
- Display, hvor alle standard målgrupper blev tilføjet på ”observation mode”
Det var nødvendigt at tænke andre konverteringsværdier ind i setuppet, da produkterne som sagt havde relativt små marginaler. Løsningen blev at indsamle kundeleads til elforretningen. Kunderne fik mulighed for at efterlade en permission i løbet af sessionen, hvad enten det skete igennem shoppens konkurrencer eller i løbet af check-out flowet.
De afgivede permissions blev ekspederet videre til Ørsteds kundeservice, som rettede henvendelse til de mulige elabonnenter. Vi tilføjede også en værdi til disse leads, baseret på livstidsværdi og konverteringsrate fra lead til el-abonnent. Værdien indgik i det samlede ROI-billede af shoppen.
Resultaterne
Ørsteds webshop var isoleret set ikke en særlig bemærkelsesværdig forretning. Først ved at betragte de handlede af belysningsprodukter og smart home-produkter som ”potentielle elabonnenter”, gav det god mening at drive en webshop med lavmarginale produkter. Vi lykkedes med at skabe en fornuftig ROI i og med, at webshoppen udover at forsyne danskerne med miljørigtige og intelligente løsninger til hjemmet nu også fungerede som en leadkanal for Ørsteds elforretning.
Fakta
Energiselskabet Ørsted forsyner ca. 750.000 danske husstande med elektricitet fra vindmøller og i meget lille grad fra kulkraftværker. Webshoppen forhandler energirigtige løsninger indenfor belysning udover smart home-produkter fra Nest, Phillips, Google m.fl.
Interesseret i at høre hvordan jeg kan hjælpe dig?
Hvis du er klar til kamp, eller blot en prøvetræning, så skriv til mig på aha@clicklab.dk.
Er det for tidligt, så connect på LinkedIn eller følg få nogle gratis tips